Esmee | voorzitter cliëntenplatform

IMG 6945

Esmee (32) brengt een nieuwe stem in het cliëntenplatform van Prisma

De 32-jarige Esmee woont inmiddels al sinds haar 18e bij Prisma. Ze heeft een krachtige persoonlijkheid en oog voor rechtvaardigheid. Dankzij deze eigenschappen is Esmee benoemd tot de nieuwe voorzitter van het cliëntenplatform van Prisma. Ze vertelt graag waarom ze de stem van de bewoners zo belangrijk vindt en waarom ze zich daar hard voor wil maken.

Cliëntenplatform

Het cliëntenplatform heeft acht leden en is de schakel tussen de cliënt en Prisma. Het cliëntenplatform mag advies geven bij elke organisatieverandering of -vernieuwing.

Wil jij meer weten over medezeggenschap? Bekijk onze visie in een kort filmpje en lees hoe je kunt meepraten. 

Meer weten

Van cliëntenplatform naar Raad van Bestuur

De motivatie van Esmee om voorzitter te worden van het cliëntenplatform, komt voort uit haar idee dat ieders stem gehoord moet worden en dat elke bewoner van Prisma recht heeft op vrijheid en gelijkheid. Esmee: “Niet alle bewoners zijn in staat om van zichzelf te laten horen. Sommige bewoners durven dat niet, weten niet hoe ze dat moeten doen of ze kunnen het niet dankzij communicatieve beperkingen. Maar ook hun mening moet gehoord worden. Daarom is er het cliëntenplatform: een plek waar bewoners alles in vertrouwen kunnen delen. Of het nu gaat over onvrede over het eten, of over een stukje vrijheid op de woonvoorziening. Alles is welkom bij ons. Wij spreken erover en gaan uiteindelijk met ons verhaal naar de Raad van Bestuur van Prisma.”

‘Ik neem mijn taak als voorzitter heel serieus
IMG E6946

Keuzevrijheid voor bewoners

Esmee is niet bang om haar mening te geven, en juist dat maakt haar een goede voorzitter van het cliëntenplatform. “Er zijn een paar onderwerpen die ik erg belangrijk vind. Bijvoorbeeld de keuzevrijheid van de bewoners van Prisma. Een simpel voorbeeldje: ik vind dat begeleiders niet zomaar iets te drinken moeten neerzetten voor iemand, maar dat ze een bewoner altijd een keuze moeten geven. Hetzelfde geldt voor het eten. Ik vind dat we als bewoners daarover inspraak mogen hebben. Zo vind ik het heel belangrijk dat er bij het avondeten voldoende groentes zitten, maar dat gebeurt lang niet altijd.”

Contacten binnen Prisma

Afgelopen januari is Esmee gestart in haar nieuwe rol, en met veel plezier. “Ik neem mijn taak als voorzitter heel serieus. Bijna dagelijks heb ik contact met Corina, mijn contactpersoon binnen Prisma. De Raad van Bestuur weet ons gelukkig ook goed te vinden voor adviezen. Onze grote uitdaging is nu vooral het contact met de bewoners van Prisma: hen laten weten dat er een plek is waar zij terecht kunnen voor veranderingen of verbeteringen binnen Prisma. Ik hoop dat alle bewoners ons binnenkort weten te vinden.”

IMG 6942
Wij geven alle bewoners een stem

Onze missie staat voorop

Het cliëntenplatform van Prisma bestaat op dit moment uit zo’n acht gemotiveerde leden, waarvan een aantal nieuwe. “We zijn de laatste maanden druk bezig geweest om te settelen als nieuwe club. Dat gaat gelukkig steeds beter; we zijn inmiddels echt een goed team en weten waar we het voor doen. Onze missie staat voorop: het bieden van een stem aan degenen die het het meest nodig hebben. Ervoor zorgen dat begeleiders geen onderscheid maken in bewoners, ervoor zorgen dat bewoners keuzevrijheid hebben en dat ze écht met plezier bij Prisma wonen. Daar doen we het voor!”

Esmee zit goed op haar plek binnen het cliëntenplatform, wel kan ze wat hulp goed gebruiken.

Mocht jij als medebewoner van Prisma interesse hebben om ook je stem te laten horen? Laat het ons weten.